دلایل شکست استارتاپ ها | محمد موذن

طبق آمار از هر پنج استارتاپ چهارتاشون شکست میخورن یعنی حدود هشتاد درصد از استارتاپ ها سالانه شکست میخورن ( ورشکست میشن )

اگر که میخاید جزو اون بیست درصد باشید به خوندن ادامه بدید 😉

یکی از مهم ترین علت این شکست تیم کشی ضعیفه یعنی فاندر ( بنیان گذار ) بدون توجه به سابقه ، سواد ، تجربه و روحیه کار تیمی به چهره طرف نگاه میکنه اگه خوشش اومد تو تیم راش میده :/

ازونجایی که اضافه کردن هر نفر به تیم هزینه آوره ( هزینه ی cospacing work  و … ) پس قطعا طرف داره سرمایشو به باد میده و اگر که بخاد هر بار پولشو سر اینجور چیزا خرج کنه هزینه ای برای بازاریابی و … نمیمونه

خلاصه بگم که تا زمانی که نیاز نشد نفر به تیمتون اضافه نکنید چون نه تنها هزینه آوره بلکه شاید بتونه به کارتونم لطمه وارد کنه

هدف و بیزنس مدل خیلی مهمه ، اگر که طرح خاصی برای این موضوع ندارید ، پس برای شکست ثانیه شماری کنید

حتما کتاب خلق مدل کسب و کار و نوپای ناب رو مطالعه کنید

از دیگر دلایل میتوان به آنالیز نادرست بازار و جلسات بی نتیجه با سرمایه گذاران اشاره کرد

خیلیا فکر میکنن آنلایز بازار آسونه و نیاز به دانش خاصی نیست ، ولی اصلا اینطور نیست ! اگر که شما آنالیز اشتباهی از بازار داشته باشید قطعا کسب و کارتون روی هیچ و پوچ بنا شده . علتشم اینه که طرف داره از رو باد هوا پیش خودش فکر میکنه یا اینکه موقع صحبت با مردم از سوالای خیلی آماتوری مثل ( ایدم خوبه ؟؟؟ ) استفاده کرده .

سعی کنید هر وقت فرصت کردید با مردم راجع به کسب و کارتون صحبت کنید ( البته از سوالای آماتور استفاده نکنید وگرنه به سرنوشت هشتاد درصدیا خواهید پیوست )

برای اینکه بتونید با مردم بهتر مکالمه کنید و آنالیز بهتری از بازارتون داشته باشید حتما کتاب تست مامانو مطالعه کنید .

انشالله در مقاله ی بعدی علتای بیشتری رو براتون میگم

محمد موذن

نویسنده محمد موذن

بچه ی مامان بابام، دانش آموز، برنامه نویس، کارآفرین و دیجیتال مارکتر یا بطور خلاصه آچار فرانسم و حدود ۱۵ ۱۶ سالمه. این بلاگ شخصیمه و داخلش زکات علممو میپردازم :)))

پست های ارسالی توسط محمد موذن

نظر بدهید